MC-sikkerhet, forbrukerkjøpslov og agenturlovgivning på agendaen

MC-sikkerhet, forbrukerkjøpslov og agenturlovgivning på agendaen

Tettpakket og dagsaktuelt program, solid oppmøte og fine sosiale rammer preget årets medlemsmøte for NMCF denne uken.

– Det ble et meget godt og konstruktivt medlemsmøte. Nok en gang ser vi en engasjert bransje med synspunkter og ambisjoner omkring flere sentrale punkter som berører våre områder, sier styreleder Terje Bredal.

NMCFs Olaf Olstad la innledningsvis frem status for bransjen: Salget på tung MC er nesten uendret, mens lett MC og moped har gått ned med henholdsvis 28 og 20 % så langt i år. Eierskifte (brukt MC) har gått opp 5,2 prosent og utgjør totalt nesten 30.000 enheter.
– Dette er en kake dere forhandlere må ta et solid stykke av, var Olstads oppfordring.

Samarbeidspartnerne Nordea og Gjensidige var på besøk for å fortelle om alle fordelene ved bruk av finans- og forsikringsløsningene som er opprettet for NMCF-medlemmene. Det er fortsatt god omsetning og både forhandlerne og NMCF som forening nyter godt av dette samarbeidet. Nordea har justert kundereisen i høst og gjort den raskere og mer effektiv.

 Som NMCF-medlem er medlemskap i SMB Norge en del av godene. Advokat Hedvig Svardal var på besøk og fortalte hvor du som forhandler står dersom du får oppsigelse på et merke du er agent for.

Hun viste til mange konkrete saker og det er stor sannsynlighet for at du som forhandler har krav på en kompensasjon dersom kontrakten sies opp av importør/produsent/leverandør.

 – Du har krav på et avgangsvederlag, som takk for hjelpen for å ha skapt en verdi for produsenten/importøren. Men det er viktig at du har kundelister å vise til, sa hun og viste til sak blant annet fra Høyesterett.

Hedvig Svardal fra SMB drar oss igjen Agentur lovgivningen

 Havarikommisjonens Endre Kristiansen var på besøk. Han fortalte hvordan de arbeider for å undersøke alvorlige ulykker, med hensikt på bedre sikkerheten. Det gjelder blant annet motorsykkel. Havarikommisjonen arbeider nå med en temaundersøkelse om ungdom på lett MC.
– Målet med undersøkelsen er å vurdere om det er områder der sikkerheten kan forbedres, sa han. Veiforhold, trafikant og kjøretøy blir undersøkt. Havarikommisjonen ønske NMCF med på laget og er interessert i tilstandsrapporter for å lære mer om kjøretøyenes tilstand.

Benedicte Botten Moe fortalte hvordan det er mulig å ta fagbrev i salgsfaget. Dette er en formell utdannelse som kan tilbys ansatte i din bedrift.
Drift og lønnsomhet, kommunikasjon og relasjoner, salg og markedsføring er temaene som tas opp. Opptakskravet er 8700 timer i butikk (5 år), VG3 eksamen teori og praktisk prøve.

Benedicte Botten Moe orienterte om fagbrev innen salgsfaget

Tore Johannessen fra mcsikkerhet.no fortalte om sitt arbeid for MC-sikkerhet gjennom mange år. Tore er trafikklærer, lærebokforfatter og kursholder innen MC. Han tok for seg aktuell forskning og egen erfaring som trafikklærer.
Han hadde også sine synspunkter på sikkerhetsarbeidet mot de yngte motorsyklistene. Informasjon til foreldre er et av områdene han og NMCF vil snakke mer sammen om fremover. Han tok også for seg forhandlerens viktige rolle i dette arbeidet.

Tore Johannsen MR.- MC-sikkerhet, gir gode «verktøy» til MC-førerne

Jan Petter Wigum fra Nord universitet fortalte om hans forskningsprosjekt hvor de ser på «tracking» under kjøring. Her ser de på likheter og ulikheter mellom ulike type førere.
Wigum sa også noen ord om trafikksikkerhetsarbeidet innen MC, og snakket om en undersøkelse som pågår nå, rettet mot 16-åringene. Her har de fått inn hele 3580 svar i en spørreundersøkelse.
– Vi tror det ligger en del interessante svar her, blant annet når det gjelder bruk av sikkerhetsutstyr blant denne målgruppen, sa han. Også Wigum vil være involvert i NMCFs sikkerhetsprosjekt i 2025. 

Jan Petter Wigum fra Nord Universitet, deler av sin enorme kunnskap innen trafikksikkerhet

Thomas Thøgersen  fra Gjerde & Byhring/Bridgestone rapporterte om både salget i 2024 og aktuelle nyheter. Battlax T33 tar over for Battlax T32 og er et svært innovativt dekk med
opp til 47% mer kjørelengde!

Thomas Iversen fra Forbrukerrådet var på besøk for å oppdatere medlemmene omkring den nye forbrukerkjøpsloven som trådte i kraft 1. januar i år. Han fortalte hvorfor det skal være tryggere å handle kjøretøy hos en faghandler, og viste blant annet til bilbransjen trend med såkalte «outlet-biler». Dette er en utvikling Forbrukerrådet anbefaler MC-bransjen å styre unna.

– Outlet-konseptet plasserer fagkompetansen på dynga. Dette er feil vei når det gjelder loven. Veien er mer informasjon for å redusere konfliktnivået. Bruk av tilstandsrapport er viktig, slo han fast.Hvorfor er det tryggere å kjøpe hos faghandler? Her skal kundene forvente profesjonalitet, reklamasjonsrett og forsterket rett til å fikse feil, sa Iversen.

Thomas Iversen fra Forbrukerrådet, gir gode tips til NMCF-faghandlerne

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk

Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk

Myndighetene vurderer å heve aldersgrensen for kjøring av lett motorsykkel. Den norske MC-forhandlerforeningen mener spesielt tre konkrete tiltak er en mer konstruktiv vei å gå enn å heve aldergrensen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttalte nettopp at han er...

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

NMCF-forhandleren tar vinterlagringen og sørger for god pleie og omsorg for din MC! Når du leverer motorsykkelen inn til vinterlagring hos en NMCF-forhandler er du trygg på at den er i de beste hender. Faghandleren i NMCF tilbyr vask, vedlikehold av batteri, service,...

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker.  (Foto: Morten Broks/NMCF)...