Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

NMCF-forhandleren tar vinterlagringen og sørger for god pleie og omsorg for din MC!

Når du leverer motorsykkelen inn til vinterlagring hos en NMCF-forhandler er du trygg på at den er i de beste hender. Faghandleren i NMCF tilbyr vask, vedlikehold av batteri, service, reparasjoner og trygg oppbevaring.

Vinterlagring av motorsykkel blir stadig mer etterspurt hos MC-forhandlerne. En av de aller ferskeste medlemmene i Norsk MC-Forhandlerforening, Leks Motor Oslo AS, forteller at de raskt så behovet for å tilby kundene trygg og god lagring av motorsyklene i vinterhalvåret.

Mange velger vinterlagring hos faghandleren
– Det er overraskende mange som ønsker slik lagring. Og det er hyggelig, da kan vi som faghandler bruke vår kompetanse på MCene til kundene. Med vinterlagring hos oss og NMCF-forhandlerne er kundene trygge på at sykkelen er i de beste hender, sier Erlend Lønnum, daglig leder ved Leks Motor.
De aller fleste 38 NMCF-forhandlerne rundt om i Norge tilbyr vinterlagring med ulike tjenester, og det kan være smart å booke plass nå om du ikke har gjort det allerede!

Lurer du på om din MC-forhandler tilbyr vinterlagring?
Klikk her for å finne din nærmeste NMCF-forhandler.
Lønnum forteller at de som faghandler tilbyr en rekke tjenester og servicer i forbindelse med vinterlagringen:

Trygge sykler
– Alle sykler som kommer inn blir vasket slik at høstens smuss blir fjernet og sykkelen holdes pen over tid. Mekanikerne våre går over syklene og sjekker spesielt vitale deler og slitedeler slik at du som kunde er sikker på at du kjører en sykkel som er i god teknisk stand. Da er den trygg i bruk. De aller fleste sykler har også anbefalt årlig service, så de som ønsker det tar dette på vinterlagring. Mange bruker det og som en fin anledning til få påmontert ekstrautstyr på sykkelen. Deretter plasseres motorsykkelen på tørt og sikkert lager, forklarer han
– Vi og mange andre forhandlere har begrenset antall plasser, så det kan være smart å ta kontakt allerede nå dersom du ønsker vinterlagring for din MC. Det er mange som synes det er behagelig og praktisk å kunne hente klargjort sykkel og nøkkel til våren, så pågangen er god.  sier Erlend Lønnum.
– Vi opplever en økt interesse for vinterlagring og de tjenestene som følger med, hos våre forhandlere i NMCF. Stadig flere oppdager fordelene ved å overlate vedlikeholdet og lagringen til faghandleren, sier leder Olaf Olstad.

Sjekker mange punkter
MCFs faghandlere sjekker mange punkter når de går gjennom sykkelen. NMCFs offisielle tilstandsrapport er grundigere enn standard sjekk og kan tilbys i forbindelse med vinterlagring. Hør med din NMCF-forhandler hva de tilbyr og velg alternativet som passer ditt behov best.

Dette er noen av komponentene som blir sjekket på din sykkel:

  • Dekk
  • Bremser
  • Hjullager
  • Styrelager
  • Støtdempere
  • Lys
  • Drev
  • Kjede
  • Forstilling

Alle NMCFs faghandlere har gjennom en omfattende forhandlerautorisasjon forpliktet seg til å bidra til best mulig forutsigbarhet for MC-kundene. Det innebærer flere konkrete elementer som forhandlerne må forholde seg til:

  • NMCF faghandleren skal skille seg fra de øvrige aktørene i bransjen gjennom fagkompetanse, profesjonalitet og forutsigbarhet for forbrukeren.
  • Autorisasjonen skal bevisstgjøre forholdet mellom kunde og faghandler.
  • Autorisasjonen skal styrke faghandlerens posisjon i verdikjeden og sikre kvaliteten til forbrukeren.
  • En NMCF-autorisert faghandler skal utvikle bransjen i takt med endringer markedet.
  • Autorisasjonen skal bidra til at NMCFs medlemsbedrifter etablerer en mest mulig ensartet kommunikasjon og et mest mulig forutsigbart og forståelig servicetilbud overfor sluttbrukeren.
  • NMCF skiltet på veggen er bekreftelsen på at forhandleren er en faghandler som forholder seg til NMCF autorisasjonen.

Når du leverer din motorsykkel til vinterlagring hos en NMCF-forhandler vet du med sikkerhet at det er en godt i varetatt og grundig gjennomgått MC, og du kan starte en problemfri sesong!

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker.  (Foto: Morten Broks/NMCF)...

Optimisme i MC-bransjen med økt fokus på bruktomsetningen

Optimisme i MC-bransjen med økt fokus på bruktomsetningen

Det var en svært positiv og optimistisk MC-bransje som var samlet til årsmøte nylig. Pernille Stedjan Flathaug ved NST Gardermoen MC er valgt inn i styret i NMCF. Hun er en av foreningens mer enn 40 forhandlerne som har god erfaring med salg av brukt MC. NMCFs årsmøte...