
NMCF utvider satsningen på MC-sikkerhet i 2025
MC-sikkerhet har gjennom mange år vært et høyt prioritert område for de norske faghandlerne og i 2025 heves dette arbeidet ytterligere et hakk. Seks sentrale tiltak er nå på programmet til NMCF – deriblant en helt ny sikkerhetsbrosjyre som skal deles ut hos forhandlerne.
Norsk MC-forhandlerforening (NMCF) har siden etableringen i 2016 hatt sikkerhet som et av sine satsningsområder. Faghandlere over hele landet har hvert år gjennomført ulike tiltak, hvor målet har vært å formidle riktig bruk av sikkerhetsutstyr og gode holdninger.
Trafikksikkerhetsdagen (TS-dagen) er blant annet blitt en tradisjon hvert år hos forhandlerne.
Mange nye motorsyklister på veiene
– I løpet av 20 år er antall motorsyklister doblet på norske veier. Det betyr at det er kommet mange tusen nye MC-førere på veiene hvert år. Mange av disse nye førerne besøker faghandlerne, enten for å kjøpe motorsykkel eller utstyr, og det er avgjørende at vi som bransje har en klar strategi om hvordan disse skal bli møtt når de kommer inn butikkdøra for første gang, sier Olaf Olstad i NMCF.
– Vi har en klar oppfatning av at det er spesielt viktig å nå nye motorsyklister med nyttige budskap som fremmer MC-sikkerheten.
Presenterer ny sikkerhetsbrosjyre
Med dette som bakteppe løfter NMCF sikkerhetsarbeidet ytterligere i 2025. I tillegg til alle tiltakene som har blitt videreutviklet og gjennomført de siste årene, er foreningen i gang med å produsere en helt ny sikkerhetsbrosjyre.
– Målgruppen for brosjyren er motorsyklister generelt. Nye – og spesielt yngre førere – er en viktig gruppe som vi vil nå med denne brosjyren. Målet er at alle som kjøper ny eller brukt MC hos våre faghandlere får med seg brosjyren hjem eller leser budskapene på vår nettside, sier Olstad.
Viktige budskap
Et gjennomgående budskap i brosjyren i er at du som motorsyklist skaper din egen sikkerhet. Valgene vi tar er avgjørende.
– Vi vet at de aller fleste norske motorsyklister har gode holdninger, kjører sikkert og er flinke til å bruke sikkerhetsutstyr utover den påbudte hjelmen. Men det er viktig å gjenta dette budskapet, for å nå de som ikke alltid tenker sin egen sikkerhet, sier han.
– Det er en god tradisjon i Norge med bruk av kjøredress, MC-hansker, støvler og ryggskinne. Det er viktig at nye brukere får dette inn med «morsmelka». Sjansen for at de nye motorsyklistene viderefører de gode vanene øker når både trafikklærerne, faghandlerne og klubbene predikerer de samme budskapene, slår Olstad fast.
Han innrømmer imidlertid at oppgaven med å nå frem til de yngste førerne er utfordrende.
– Våre forhandlere ser at den gode trenden med bruk av full pakke med kjøreutstyr ikke er like fremtredende blant de yngste førerne som hos de voksne. Lettmotorsyklistene er derfor en prioritert målgruppe, og forhandlerne har et spesielt målrettet budskap til disse om å bruke sikkerhetsutstyr. Vi tror det er mulig å påvirke denne gruppen også, med de riktige tiltakene, sier Olstad.
NMCF planlegger ulike arrangement i butikkene hos faghandlerne, hvor foreldrene til de yngste førerne også blir invitert inn.
– Det er naturlig å tenke at foreldrene har påvirkningskraft på barna sine – også når de skal begynne å kjøre MC. Derfor vil vi nå foreldrene med budskapene, sier Olstad.
Tar det på alvor
Lett MC-klassen har fått mye fokus rettet mot seg det siste året, etter for mange ulykker:
– Vi kan gjerne repetere atter en gang at Norge er et av de aller tryggeste landene i verden å kjøre motorsykkel i, men vi klarer ikke å forklare oss bort fra at det fortsatt er for mange som skader seg mens de kjører MC, og spesielt lett MC. Det må vi som bransje ta på alvor. NMCFs sikkerhetsarbeid løftes derfor opp ytterligere et nivå i år, med mål om å redusere antall ulykker, sier Olaf Olstad.
Han påpeker at motorsykkelkjøring i Norge er forbundet med lav risiko, noe de fleste statistikker og undersøkelser bekrefter:
– Dersom vi fjerner ruskjøring, kjøring uten førerkort og generell ekstremadferd fra statistikkene, så er det svært liten risiko forbundet ved MC-kjøring. De som følger lover og regler er lite utsatt.
NMCF har løftet frem seks hovedtiltak for 2025:
1. Sikkerhetsbrosjyre
2. Trafikksikkerhetsdag hos forhandlerne
3. Dekkdag med fokus på sikre MC-dekk
4. Sikkerhetsutstyr og klassifisering
5. Gode tips til nybegynnerne
6. Sikker MC-kjøring med gode råd fra ekspertene
Med på laget i sikkerhetsarbeidet har NMCF sentrale organisasjoner og de fremste fagpersonene innen motorsykkel.
– Vi ønsker å kommunisere med brukerne på deres premisser. Da nytter det ikke med pekefinger. Vi ønsker å spre informasjon som målgruppene synes er nyttig og interessant.
Olstad forteller at sikkerhetsutstyr og klær for MC er klassifisert i ulike graderinger, der klasse AAA er aller tryggest, og A er den laveste klassifiseringen.
– Det finnes ikke fritidstøy som erstatter den graden av sikkerhet som tradisjonelt MC-klær tilbyr. Vi kommer til å fortelle mer omkring når faghandlerne har trafikksikkerhetsdag til våren, sier han.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.

Brukt MC utgjør større stadig andel for NMCF-forhandlerne
NMCFs satsing på omsetning av brukte motorsykler har gitt resultater i 2024. Nå utgjør bruktomsetningen enda større andel av totalomsetningen hos de norske MC-faghandlerne. Det ble solgt 6226 nye tunge motorsykler i 2024, noe som er nærmest identisk med året før....

MC-sikkerhet, forbrukerkjøpslov og agenturlovgivning på agendaen
Audun Turi fra Nordea gir bransjen en unik mulighet bedre inntjening.

Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk
Myndighetene vurderer å heve aldersgrensen for kjøring av lett motorsykkel. Den norske MC-forhandlerforeningen mener spesielt tre konkrete tiltak er en mer konstruktiv vei å gå enn å heve aldergrensen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttalte nettopp at han er...

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!
NMCF-forhandleren tar vinterlagringen og sørger for god pleie og omsorg for din MC! Når du leverer motorsykkelen inn til vinterlagring hos en NMCF-forhandler er du trygg på at den er i de beste hender. Faghandleren i NMCF tilbyr vask, vedlikehold av batteri, service,...

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert
og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker. (Foto: Morten Broks/NMCF)...