Trenger vi nye reguleringer eller er frivillighet nok?

Trenger vi nye reguleringer eller er frivillighet nok?

 Det var spørsmålet da NMCF deltok med innlegg for MC-bransjen på et fagmøte som Trygg Trafikk arrangerte denne uken. Stadig flere mener tiden er moden for å innføre obligatorisk kontroll av teknisk tilstand på MC.

 «Mange forbinder motorsykkel med frihet og gode opplevelser. Samtidig er dette et krevende kjøretøy hvor føreren sitter ganske ubeskyttet. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på lett og tung MC er mye høyere enn for andre kjøretøy. Førerkompetanse har stor betydning for å redusere ulykker, men vi trenger flere tiltak når det gjelder infrastruktur, atferd og sikkerhetsutstyr.»

Dette var bakteppet for fagmøtet i Trygg Trafikks lokaler. NMCF, Statens vegvesen, MC-forsker Jan Petter Wigum, importørene og brukerorganisasjonen NMCU holdt innlegg med sine tanker om MC-ulykker.

Møtet ble ledet av Trygg Trafikks fagsjef, Bård Morten Johansen. Han er også organisasjonens deltaker i MC-dugnaden.

Mange aktiviteter med sikkerhetsfokus
NMCFs Olaf Olstad tok for seg aktivitetene MC-forhandlerne har gjennomført på dette området i 2025. NMCF er blant bidragsyterne i «MC-dugnaden», en dugnad som arbeider med føringene i Nullvisjonen. NMCF har flere tiltak med i handlingsplanen som skal bidra til færre ulykker på norske veier. 

– NMCF har fokus på de områdene vi har kompetanse på og der vi kan gjøre en forskjell. Det gjelder spesielt teknisk tilstand på motorsykler, bruk av sikkerhetsutstyr og arbeid med holdninger direkte mot brukerne, sa Olstad.

Målrettede tiltak
Han understreket betydningen av at MC-dugnaden bruker fagekspertise innenfor de ulike feltene når det skal arbeides med ulykker.
– Dersom vi skal nå målgruppene med gode og målrettede tiltak er det helt avgjørende at det er troverdighet bak de ulike budskapene, utdyper Olstad.

Ekstra innsats i år
NMCF har gjennom flere år gjennomført sikkerhetstiltak, både sentralt og ute hos forhandlerne. Viktigst har den årlige «TS-dagen» hos forhandlerne vært. Denne arrangeres på våren.
I tillegg har det vært ekstra fokus på sikkerhetsbekledning gjennom hele årets sesong, og spesielt under kickstarten i april.

NMCF har også produsert en helt ny sikkerhetsbrosjyre med mange gode tips, veiledning og holdningsskapende arbeid. Disse er delt ut hos forhandlerne. Unge og ferske motorsyklister har vært prioritert målgruppe for dette arbeidet.

Har avdekket mange feil
NMCF har bistått myndighetene med data for teknisk tilstand på MC. Dette arbeidet har avslørt at mange kjører rundt med alvorlig feil på sine tohjulinger. Statens havarikommisjon har sett spesifikt på 125-kubikkerne, og her er det avdekket mer eller mindre alvorlige feil på en av tre lettmotorsykler.
– Det kan ikke utelukkes at feil med bremser, støtdempere eller dekk kan ha bidratt til alvorlige ulykker. Det må vi gjøre noe med, og tiden er kanskje inne for å drøfte obligatorisk kontroll av tohjulinger, slik det allerede er på biler. Så får man sammen se på hvordan dette skal løses i praksis, sier Olstad.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Trygg vinterlagring gir problemfri sesongstart!

Trygg vinterlagring gir problemfri sesongstart!

Autoriserte NMCF-forhandlere sørger for at motorsyklene er klare til en ny sesong – uten ubehagelige overraskelser. En kombinasjon av sikker lagring, grundig service og nødvendig fagkompetanse gir deg en problemfri sesongstart til våren og kan på sikt spare deg for...

Målrettet sikkerhetsarbeid for ungdom på MC

Målrettet sikkerhetsarbeid for ungdom på MC

Foreldremøte ved Ørsta videregående NMCF var bidragsyter da foreldrenes rolle i trafikksikkerhetsarbeid mot ungdom ble løftet frem under et foreldremøte ved Ørsta videregående skole. Det var NCMU som hadde tatt til dette spennende og viktige pilotprosjektet. Større...

Perfekt MC-ferie med riktige forberedelsene-

Perfekt MC-ferie med riktige forberedelsene-

Mange planlegger å tilbringe ferien på to hjul og med de riktige grepene vil MC-ferien bli opplevelsesrik og skape minner for livet. Det er spesielt tre ting du bør prioritere før drømmeferien. Det er lite som kan måle seg med en vellykket ferie på to hjul – om det er...