
Perfekt MC-ferie med riktige forberedelsene-
Mange planlegger å tilbringe ferien på to hjul og med de riktige grepene vil MC-ferien bli opplevelsesrik og skape minner for livet. Det er spesielt tre ting du bør prioritere før drømmeferien.
Det er lite som kan måle seg med en vellykket ferie på to hjul – om det er på hjemmebane i Norge eller i utlandet. Underholdende veier, vakkert landskap, fine naturopplevelser, nydelig vær, nye bekjentskap og høy trivselsfaktor rundt middagsbordet på kvelden bidrar til uforglemmelige øyeblikk.
En god og vellykket MC-ferie er avhengig av god planlegging og de riktige forberedelsene for både fører og kjøretøy. Olaf Olstad i Norsk MC Forhandlerforening (NMCF) har tre klare råd til de som planlegger MC-ferie i sommer:
– Sjekk at den tekniske tilstanden på din MC er god, gå gjennom alt av sikkerhetsutstyr og lag en plan for hvordan du skal pakke sykkelen, sier han. Og legger til:
– Dette er enkle tiltak som alle kan gjøre og som vil bidra til å gjøre ferien bedre. Det er ingen god følelse å få problemer med kjøretøyet eller utstyret underveis i ferien.
3 ting du må tenke på:
- Sjekk den tekniske tilstanden på motorsykkelen.
- Sjekk bekledningen og sikkerhetsutstyret.
- Lag en plan for pakkingen av bagasjen.
– Man kan gjøre mye selv når det gjelder alle disse tre punktene. Dekk, bremser, drivverk og støtdempere er ikke vanskelig å kontrollere. Og er du i tvil, så kan faghandleren hjelpe deg. De kan også bistå dersom du har spørsmål omkring sikkerhetsutstyret, sier Olstad.
default
Dette bør du sjekke på din MC før ferien:
- Dekk
- Bremser
- Drivverk
- Forstilling
- Støtdempere
- Motor
Med lang ferie kan det bli mange kilometer og betydelig slitasje på dekkene. Å sette av gårde på en flere uker lang ferie med dekk som allerede er slitt, kan bety en kjedelig opplevelse underveis dersom du må bytte dekkene.
– Det er jo ingen garanti for at du finner de dekkene du skal ha til din sykkel, når du er på MC-tur i utlandet. Bytt dekkene før ferien dersom du har mistanke om at dekkene ikke har lang tid igjen, sier Olstad.
– Slitasjen på den lange MC-ferien skjer ofte midt på dekkene, og da skal det ikke mange milene før du må bytte under ferien. Det er ingen god opplevelse å kjøre de siste milene hjemover med mønsterløse dekk på våt asfalt. Det går utover sikkerheten.
Sjekk også dekktrykket jevnlig. Et smart tips er å ha med en liten dekktrykkmåler. Denne koster lite og er svært praktisk.
Sikkerhetsutstyr
Ingen er flinkere enn norske MC-førere til å bruke sikkerhetsutstyr. Det er kun hjelm som er påbudt, likevel bruker de aller fleste solid kjøredress, støvler, hansker og ryggskinne. Stadig flere tar også i bruk airbagvest, noe som kan være en smart investering, men prioriter dekk dersom budsjettet tilsier at du må velge.
– Gå gjennom utstyret ditt før ferien. Dersom du ser at noe må byttes ut eller repareres, så gjør dette i god tid før ferien, slik at du får testet det. Det er kjedelig å begynne ferieturen med å oppleve feil med utstyret.
Ta gjerne en titt på ryggskinnen og sjekk at den sitter der den skal, at den dekker ryggsøylen skikkelig og at borrelåsen er god, slik at den blir «tight» nok. Det samme kan du gjøre med kjøredressen: Sjekk at den passer og at den kan strammes på de nødvendige stedene. Sjekk at borrelåser og/eller knapper er intakte.
Sjekk også visiret på hjelmen og om det bør byttes. Ripete visir kan være irriterende når du får kveldssola rett imot deg. Dette er dessuten et sikkerhetsspørsmål.
– Med riktig planlegging, gode dekk og riktig kjøreutstyr som fungerer, vil også de kjølige og våte dagene kunne by på fine opplevelser. Ha med deg regndress dersom du ikke har helt regntett kjøredress. Pakk regndressen slik at den er lett tilgjengelig. Det samme kan du gjøre med ekstra hansker. Husk at en våt fører er en dårlig fører!
Pakking
En feillastet MC er ingen god MC å kjøre. NMCF anbefaler å tenke på hvor tyngdepunktet plasseres når du pakker sykkelen din.
Et generelt tips er å legge frem alt du skal ha med deg på ferien på gulvet hjemme eller i garasjen. Da får du fin oversikt og det er enklere å pakke fornuftig. Sørg for å plassere de tyngste gjenstandene så lavt som mulig. Store og tunge gjenstander høyt på sykkelen skaper en ubalanse du ikke ønsker.
De tingene du kan få bruk for underveis – som for eksempel tørre hansker, en buff eller en lader – er smart å plassere høyt og lett tilgjengelig.
Kontroller at koffertene eller baggene er vanntette. Det er kjedelig å sjekke inn på overnattingen med søkkvåte klær både på kroppen og i kofferten. Et smart tips er å pakke klærne inn i plastposer eller vanntette poser, da har du en ekstra forsikring mot regnet.
– Bagasje gir økt vekt på din MC. Og kjører du med bagasje og passasjer har du mye vekt. Husk derfor å justere støtdemperne. Sjekk innstillinger i brukerhåndboken eller hør med din lokale faghandler om du er usikker, sier Olstad.
Planlegg for det uforutsette
På ferieturen må man alltid være forberedt på det uforutsigbare. Det gjelder ikke minst med MC. Olstad oppfordrer til å se gjennom forsikringen før ferieturen. Hvilke betingelser har du? Er det veihjelp inkludert i forsikringen? Er det ulike betingelser i utlandet sammenliknet med i Norge?
– Sjekk dette i forkant av ferien, så du er forberedt og vet hva du skal gjøre dersom noe uforutsett skjer, sier han.
Avslutningsvis oppfordrer han til å sjekke verkstedoversikten for ditt MC-merke og lagre dette på telefonen.
– Litt basis verktøy kan være smart å ha med seg. Det kan løsne enkle ting som for eksempel et speil eller andre ting du lett kan fikse selv, avslutter Olaf Olstad i NMCF.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.

Kickstarter MC-sesongen hos forhandlerne
NMCFs forhandlere inviterer til markering av sesongstart 10. til 12. april. Den trivelige MC-praten kombineres med gode tilbud, sikkerhetskampanjer og gratis kontroll av dekk og batteri. Som vanlig markerer NMCF-forhandlerne sesongstart med ekstra aktiviteter i...

AKTIVITETSPLAN 2025:
10-12 april: Kickstart av sesongen•Kontroll av MC (dekk, batteri, samt 7 viktige punkter i hverdagen) •MC’er med utilgjengelig batteri må demonteres av eier. •Gode tips til nybegynnere. •Gode tips til eldre besserwissere!!! 24-26 april: Dekkdager•Lufttrykk •Slitasje...

NMCF utvider satsningen på MC-sikkerhet i 2025
Heidi Amundsen og GMS Gjøvik Motor Service er en av NMCF-forhandlere
over hele landet med MC-sikkerhet som satsningsområde i 2025.

Brukt MC utgjør større stadig andel for NMCF-forhandlerne
NMCFs satsing på omsetning av brukte motorsykler har gitt resultater i 2024. Nå utgjør bruktomsetningen enda større andel av totalomsetningen hos de norske MC-faghandlerne. Det ble solgt 6226 nye tunge motorsykler i 2024, noe som er nærmest identisk med året før....

MC-sikkerhet, forbrukerkjøpslov og agenturlovgivning på agendaen
Audun Turi fra Nordea gir bransjen en unik mulighet bedre inntjening.