Bruktsalg gjennom faghandleren gir økt trygghet for MC-kundene
Salg av brukt MC utgjør en stadig større andel av omsetningen til MC-forhandlerne i NMCF. Nærmere 30.000 brukte motorsykler bytter eier i 2025, og en betydelig del av disse eierskiftene skjer via forhandlerne. Det gir økt trygghet for kundene når faghandleren har ansvaret for bruktsalget.
Med en MC-bestand som nærmer seg 200.000 i Norge er det naturlig at også omsetningen av disse øker. Hvert år bytter nærmere 30.000 brukte motorsykler eier.
Det går som regel uproblematisk og konfliktløst for seg når både kjøper og selger følger Forbrukerkjøpsloven, som styrer kjøp og salg av kjøretøy i Norge. Tvister og uoverensstemmelser mellom selger og kjøper er imidlertid ikke uvanlig.
Styrker hele verdikjeden
– Det er en stor fordel for hele markedet at så mange som eierskiftene av brukt MC skjer gjennom faghandleren, som har strenge rutiner ved kjøp og salg. Det gir økt trygghet og forutsigbarhet for kundene og styrker hele verdikjeden innen motorsykkelmarkedet, mener Olaf Olstad i NMCF.
Forhandlerforeningens medlemmer har økt omsetningen på brukte tohjulinger markant de siste årene. Det har vært en klar strategi fra bransjens side, forklarer Olstad:
– Som bransjeforening mener vi det er positivt for hele verdikjeden at seriøse faghandlere får et større ansvar når det gjelder omsetning av brukte tohjulinger, sier Olstad.

Han peker på to klare fordeler ved at faghandlerne tar seg av bruktsalget:
1. Tryggere motorsykler på veiene:
Faghandlerne forplikter gjennom NMCF-autorisasjonen å gjennomføre strenge rutiner på brukte motorsykler som formidles. Alle sykler skal gjennom en omfattende tilstandsrapport, og feil eller mangler blir utbedret før sykkelen settes klar for salg i butikken. Der feilen av en eller annen naturlig årsak ikke utbedres, skal de opplyses tydelig om til kunden.
– Fagekspertisen for MC er et helt avgjørende ledd i trafikksikkerhetsarbeidet når brukte motorsykler skifter eier. Det krever kunnskap og erfaring for å ivareta behovene når brukte motorsykler skal kontrolleres og eventuelt repareres. For å gjennomføre en pålitelig tilstandsrapport må verkstedet ha kunnskap om både dekk, bremser og øvrig teknisk ved en tohjuling, sier Olstad.
2. Bedre betingelser og mer forutsigbarhet for kundene:
Gjennom NMCF-autorisasjonen forplikter medlemsbedriftene å følge den nye og strengere Forbrukerkjøpsloven som trådte i kraft 1. januar 2023. I denne loven har kundene sterkere vern og bedre rettigheter. Spesielt selgers plikt til å opplyse om feil og mangler skiller den nye loven fra den gamle. NMCF har derfor justert foreningens kjøpekontrakt og rutiner, som følge av endringene som ble innført i den nye forbrukerkjøpsloven, og dermed sikre at alle interessene er ivaretatt.
– Det er helt avgjørende at faghandleren har tilgjengelig en gjennomarbeidet kjøpekontrakt i ryggen ved kjøp og salg av brukte tohjulinger. I tillegg har NMCF-medlemmene en solid organisasjon som kan bistå ved behov. Det gir økt trygghet for begge parter og reduserer risikoen for konflikter, sier Olaf Olstad i NMCF.
De 10 MC-merkene som ruller mest av på veiene i Norge:
Honda 37.188
Yamaha 29.996
Harley-Davidson 25.524
BMW 20.363
Suzuki 19.136
Kawasaki 13.503
KTM 9.411
Triumph 7.331
Ducati 5.385
Husqvarna 2.338
Faghandlerens beste tips ved kjøp av brukt MC:
Du må alltid be selger om å fremlegge en tilstandsrapport. Denne skal være utført av et autorisert MC-verksted og skal avsløre den tekniske tilstanden på motorsykkelen. Tilstandsrapporten danner også grunnlaget for de utbedringene faghandleren gjør før videresalg.
- I tillegg må servicehistorikk fremlegges. Denne skal dokumentere at motorsykkelen er vedlikeholdt og fulgt opp etter produsentens krav.
- Utseendet på motorsykkelen forteller mye om motorsykkelens generelle tilstand. Om den er ripete, bulket eller «lurvete» behandlet, så er ofte det du ikke ser (motor, drivverk, etc) også dårlig behandlet.
- Sjekk alltid priser hos forhandlere før du eventuelt handler privat. Forhandlere har de mest realistiske prisene, regnet ut fra en avskrivingsmal som MC-forhandlerne benytter.
- Se på hele regnestykket når du kjøper brukt MC. Slitte dekk, slitte drev og et svakt batteri kan virke som detaljer, men blir fort store utgifter.
Om NMCF:NMCF består av 44 MC-forhandlere over fra Harstad i nord til Kristiansand i sør.
Hovedformålet for foreningen er å ivareta, utvikle og styrke bransjens felles interesser ved å trygge vilkårene for brukere og forhandlere.
NMCF har utarbeidet en egen autorisasjon som skal styrke fagkompetansen, øke profesjonaliteten og gi bedre forutsigbarhet for forbrukeren.
Gode tips ved kjøp av Adventure-MC
Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.
– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd.
Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure.
Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus.
Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han.
Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner.
– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC.
– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser.
– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.
3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:
- Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov.
- Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund.
- Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus.
Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten:
- Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm.
- Kos deg på tur!
Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal.
- MC-teknikk er enkelt
Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
NMCF lanserer ny sikkerhetsbrosjyre for MC
- Et viktig ledd i arbeidet med MC-sikkerhet NMCF lanserer nå en helt ny brosjyre for MC som lanseres i forbindelse med trafikksikkerhetsdagene hos forhandlerne kommende helg. Brosjyren inneholder gode tips innen MC-sikkerhet. - Et meget bra tiltak, sa MC-fører Arne...
MC-faghandlerens beste råd: Anbefaler sykler med mindre kubikk til MC-nybegynnerne
- Trygghet og forutsigbarhet er viktig for kundene som kjøper sin første motorsykkel, forteller NMCF-forhandler Nils Erik Almestrand hos MC Lillehammer. Han anbefaler de aller ferskeste MC-førerne å velge de litt mindre modellene mellom 500 og 750 kubikk. Kontrastene...
22.-24. mai er det Trafikksikkerhetdag
22.-24. mai er det Trafikksikkerhetdag hos din lokale NMCF-forhandler i samarbeid med NMCU.I vårt engasjement i Nasjonal tiltaksplan for MC-sikkerhet har vi med stor iverforpliktet oss til å arbeide aktivt for MC-førerens sikkerhet på norske veier.Fra torsdag 22. mai...
Lett MC igjen tema da NMCF deltok i paneldebatt
Aldersgrense for lett motorsykkel ble tema da Trygg Trafikk inviterte til debatt denne uken, under den årlige trafikksikkerhetskonferansen. NMCF deltok i panelet og mener flere aktuelle tiltak bør utprøves før eventuell heving av aldersgrensen. Trygg Trafikk...
Kickstarter MC-sesongen hos forhandlerne
NMCFs forhandlere inviterer til markering av sesongstart 10. til 12. april. Den trivelige MC-praten kombineres med gode tilbud, sikkerhetskampanjer og gratis kontroll av dekk og batteri. Som vanlig markerer NMCF-forhandlerne sesongstart med ekstra aktiviteter i...