Cross Centeret Snellingen medlem nr.: 40!!!

Cross Centeret Snellingen medlem nr.: 40!!!

– Betryggende for både oss som forhandler og kundene å ha en profesjonell aktør i ryggen

Cross Centeret Snellingen AS blir medlem nummer 40 når de nå melder seg inn i Norsk MC-Forhandler Forening. Daglig leder Jørn Snellingen forteller at NMCFs arbeid med økt bransjeprofesjonalitet er en av hovedårsakene til at de melder seg inn.

Cross Centeret Snellingen er en av de virkelige «veteranene» i den norske MC-bransjen. Selskapet startet virksomheten i 1965, den gang med motorsykkelentusiastene Ragnar Snellingen og Roger Smestad i spissen. Begge hadde bakgrunn fra biloppretterbransjen, men ønsket å bruke sine kunnskaper på tohjulinger i stedet for biler.

Mer landeveissykler
Med 30 NM-gull i motocross har det vært naturlig for Snellingen-familien at hovedtyngden har vært innen motocross, enduro og gruskjøring. I løpet av de 20 siste årene har imidlertid landeveissykler fått større plass i butikken. I dag er merkene Suzuki, Husqvarna, Zero, Peugeot, Niu og BSA representert. Alt fra rendyrkede crossere til sportssykler, elsykler og klassiske BSA er utstilt i butikken på Alnabru i Oslo.

Viktig tilstandsrapport
Jørn Snellingen forteller at han og kollegaene har fulgt med på utviklingen til NMCF, og at de nå er glade for å være en del av fellesskapet.

– Vi har jo registrert den seriøse delen NMCF har gjort med tanke på profesjonalisering av MC-bransjen og lenge vurdert medlemskap. Spesielt profesjonalitetserklæringen, som alle forhandlerne signerer, har vi lagt merke til. Men også tilstandsrapporten som NMCF benytter seg av er viktig. Vi har lenge hatt en tilstandsrapport på vårt verksted, men det er positivt for bransjen og spesielt kundene at det er en standard rapport som er utarbeidet av NMCF. En slik omfattende rapport tror vi blir svært viktig fra nyttår, når den nye forbrukerkjøpsloven trer i kraft, sier han.

I den nye forbrukerkjøpsloven blir det ikke lenger mulig å selge et kjøretøy «som den er», slik det er blitt gjort i mange år. Tilstanden på kjøretøyet må synliggjøres og ved mangler som ikke er opplyst om vil selger ha ansvaret. Det er imidlertid en del usikkerhet hvordan dette vil fungere i praksis, og Forbrukerrådet mener det må flere rettssaker til for å sette standarden.

Både Jørn Snellingen og Olaf Olstad i NMCF mener et trygt og forutsigbart MC-kjøp gjennom en seriøs faghandler vil være enda mer fordelaktig for kundene i fremtiden, som følger av endringene i Forbrukerkjøpsloven.

Spent på loven
– Som mange andre i motorbransjen er vi spent på hvordan den nye forbrukerkjøpsloven vil slå ut i praksis. Her tror vi NMCF vil være en bra sparringspartner innenfor utfordrende emner som kan dukke opp. Vi ser jo blant annet at det kan bli mer omfattende å selge brukte tohjulinger i Norge. Dette kan vi se på som positivt for den seriøse delen av MC-bransjen og kundene. Det blir trolig enda tryggere for kundene å handle brukt hos faghandlere som er medlemmer i NMCF, hvor profesjonaliteten er godt forankret i driften. Det gir god forutsigbarhet for både oss som forhandler og for kunden, sier Snellingen.

Del i fellesskapet
– For oss er det hele tiden svært viktig å fremstå som en profesjonell og seriøs aktør mot kundene. Det er enda mer betryggende for både oss som forhandler og for kundene at vi har en seriøs forhandlerforening i ryggen som ivaretar disse behovene. Det er dessuten viktig for oss å være en del av fellesskapet som arbeider for best mulig betingelser for aktørene som skal leve av å selge tohjulinger i mange år fremover. Vi har mange utfordringer i årene som kommer og bransjen arbeider best nå alle trekker i samme retning, sier Snellingen.

– NMCF har markert seg innenfor sikkerhetsarbeidet for MC. Det er viktig for oss som forhandler å ta en rolle også her, sier Snellingen, som allerede har fått på plass banneren med budskapene fra MC-dugnaden med Statens vegvesen, Trygg Trafikk, m.fl.

Glad for å ha de med
– Det er veldig gledelig at vi har fått Cross Centeret Snellingen AS med i NMCF. Vi har hatt god dialog med Snellingen gjennom mange år, og er godt kjent med profesjonaliteten deres. Vi ser på det som et godt tegn at de store og seriøse aktørene er med og arbeider mot felles mål på vegne av hele MC-bransjen, sier Olaf Olstad i NMCF.

– Og det er virkelig moro at NMCF nå runder 40 medlemmer. Det er bare ett år siden foreningen markerte medlem nummer 35. 40 medlemmer har vært et langsiktig mål som vi nå har oppnådd.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Gi deg selv en sikker MC-tur «episode 2»

Gi deg selv en sikker MC-tur «episode 2»

MC-sikkerhetsbudskapet på 5 sekunder…Plasser deg klokt!-Gjør deg synlig – ikke gjem deg!-Skaff deg handlingsrom – foran, bak og sideveis-Kjør tydelig – vær forutsigbar!Det er du som skaper din egen sikkerhet!

Innholdsrikt MC-program med Statens vegvesen i Arendal

Innholdsrikt MC-program med Statens vegvesen i Arendal

Statens vegvesen kjørte tre kjappe seanser på rad under Arendalsuka. NMCF var invitert til å dele kompetanse både på MC-sikkerhet og den elektriske femtiden på to hjul. Statens vegvesen bruker mye ressurser på å synliggjøre ulike MC-relaterte temaer under Arendalsuka....