Brukt MC utgjør større stadig andel for NMCF-forhandlerne

Brukt MC utgjør større stadig andel for NMCF-forhandlerne

NMCFs satsing på omsetning av brukte motorsykler har gitt resultater i 2024. Nå utgjør bruktomsetningen enda større andel av totalomsetningen hos de norske MC-faghandlerne.

Det ble solgt 6226 nye tunge motorsykler i 2024, noe som er nærmest identisk med året før. Norsk MC-forhandler Forening (NMCF) mener dette sier mye om MC-interessen i Norge.

– I en økonomi med nedgang i de aller fleste markedene i Norge, skal vi være glade for denne stabiliteten. Motorsykkel er populært – uavhengig av økonomiske konjunkturer, slår Olaf Olstad i NMCF fast.

Mange brukte sykler omsatt
Salgsstatistikkene for 2024 viser også at det ble omsatt i overkant av 30.000 brukte motorsykler i Norge. Dette var en økning på 6 % fra året før. Salget av nye motorsykler har økt jevnt i Norge de siste årene og en naturlig konsekvens av dette er flere bruke motorsykler i markedet.
Men det er ikke bare denne naturlige økningen som gjør at NMCFs faghandlere rapporterer om større andel brukte tohjulinger i sine butikker.

– Omsetning av brukt MC har lenge vært et satsingsområde for NMCF. Rapportene vi får fra våre medlemmer viser at bruktomsetningen utgjør en stadig større andel av totalomsetningen. Med riktig prissetting og NMCFs autorisasjon med bransjeledende tilstandsrapport og profesjonell kundetilnærming, ser vi at denne delen øker, forteller Olaf Olstad i NMCF.

Kravene i Forbrukerkjøpsloven ble innskjerpet for et år siden. Loven stilte fra 1. januar 2024 strengere krav til selger i forbindelse med salg av brukte kjøretøy. Olstad mener denne endringen har løftet opp MC-forhandlerens rolle ytterligere:

Viktig for kundene
– Trygghet og garanti er blitt viktigere for kundene. Vårt inntrykk er at de som kjøper brukt motorsykkel ser verdien av å handle gjennom en faghandler. Alle NMCF-forhandlere har signert på autorisasjonen, som løfter profesjonaliteten mange hakk for bransjen. En slik autorisasjon skaper økt trygghet, bedre forutsigbarhet og bedre MC-sikkerhet for kundene. Det er de som er vinnere. Spesielt når det gjelder kjøp av brukt MC ser vi at kundene verdsetter dette, sier han.

Trygghet om syklene
Selv om det flere brukte sykler hos forhandlerne enn noensinne, understreker Olstad at det ikke er en selvfølge at alt av brukte motorsykler skal formidles via faghandlerne:
– Vi ser en del sykler ute i markedet som vi ikke kan ta garantiansvaret for. Det kan være sykler som er betydelig modifisert eller rett og slett så dårlig ivaretatt gjennom mange år, at det er vanskelig å få disse på det nivået vi mener brukte sykler skal holde. Det viktige er at kundene skal vite at NMCF-forhandlere tilbyr sykler som gir trygghet og forutsigbarhet.

– Jo flere brukte motorsykler som formidles gjennom faghandlerne, jo mer øker vi trafikksikkerheten. Brukerne er sikret trygge kjøretøy når de har vært gjennom systemet hos faghandleren.

– De siste undersøkelsene på ulykker antyder at teknisk tilstand på kjøretøyet har spilt en større rolle enn man har antatt tidligere. Det understreker betydningen av at norske motorsyklister ferdes med trafikksikre kjøretøy.

Stabil tung MC-salg
Salget av tung MC er stabilt i Norge, med 6226 solgte enheter i 2024, mot 6260 året før. Adventure-segmentet dominerer fortsatt, og noen enkelte modeller utgjør en betydelig del av totalsalget.

– Det er gledelig at motorsykkel har stor interesse i Norge. Hvert år kommer det mange nye brukere inn i MC-segmentet. Det skaper behov for god opplæring, innføring i bruk av aktuelt sikkerhetsutstyr og videreformidling av de gode norske MC-tradisjonene. Dette er et viktig satsningsområde for faghandlerne. I 2025 legger NMCF listen ytterligere et par hakk opp på dette området, med en egen sikkerhetskampanje, røper Olstad. Dette blir presentert om kort tid.

Moped under 1000
Mopedsalget fortsetter å stupe i Norge. Nedgangen var på hele 22 % i 2024 og totalt ble det solgt bare 965 mopeder. Vi må mange tiår tilbake for å finne et så lavt antall solgte i Norge.

– Det er ingen hemmelighet at mopeder nå utgjør en svært liten andel av omsetningen for våre forhandlere. Ungdommen velger andre transportmidler, som for eksempel elektrisk sykkel og sparkesykkel. Kravene til trafikal opplæring og sikkerhetsutstyr er fraværende på de nye fremkomstmidlene, og det er betimelig spørsmål å stille om det er en ønsket utvikling med tanke på trafikksikkerheten for ungdommen, sier Olstad.

Lett MC også ned
Også salget av lettmotorsykler er redusert i løpet av fjoråret. Det ble solgt 1450 nye lett MCer i fjor, mot 1998 i 2023. Det utgjør en nedgang på 27 %.
– Trenden fortsetter også her, men fortsatt er det høy bestand med mer enn 34.000 registrerte klasse A1-motorsykler i Norge (pr 1. juni 2024). Lett MC utgjør en viktig del av transportbehovet for ungdommen mellom 16 og 18 år.

Bruktimport tilbake
Når det gjelder import av brukte motorsykler er det en betydelig nedgang også her. Regnestykket for privat import av brukte motorsykler er et helt annet enn for bare noen år siden.

– Mange ser nok at det er en betydelig høy påkost for å få modellene godkjent i Europa. Sykler som importeres fra for eksempel USA må tilpasses EU-regelverket, og det koster penger. I tillegg spiller naturligvis kronekursen inn.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk

Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk

Myndighetene vurderer å heve aldersgrensen for kjøring av lett motorsykkel. Den norske MC-forhandlerforeningen mener spesielt tre konkrete tiltak er en mer konstruktiv vei å gå enn å heve aldergrensen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttalte nettopp at han er...

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

NMCF-forhandleren tar vinterlagringen og sørger for god pleie og omsorg for din MC! Når du leverer motorsykkelen inn til vinterlagring hos en NMCF-forhandler er du trygg på at den er i de beste hender. Faghandleren i NMCF tilbyr vask, vedlikehold av batteri, service,...

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker.  (Foto: Morten Broks/NMCF)...