Dekkdager hos MC-faghandlerne

Dekkdager hos MC-faghandlerne

Torsdag 25. april er det «Dekkdager» hos NMCF-forhandlere over hele landet, med gode tilbud, nyttige tips og god stemning i butikken. Vi har fått dekkeksperten til å gi sine beste råd for MC-dekk.
Klikk her for å finne din nærmeste MC-forhandler.

«Når skal jeg bytte dekk på min motorsykkel?» Det er et spørsmål mange forhandlere får i disse sesongstart-dager fra MC-kundene. Vi har gitt «mikrofonen» til dekkekspert Thomas Thøgersen. Han er MC-ansvarlig hos den norske Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring.

Loven avgjør
– Det mest åpenbare svaret er at du må bytte når dekket er utslitt og det er lite mønster igjen i dekket. Loven sier at det minimumsdybde på mønster er 1,6 millimeter. Det er altså lovens krav som bestemmer når et dekk er utslitt, sier Thomas Thøgersen.
– Men det er ikke alltid det er smart å kjøre til dekket er helt nedslitt. Slitte dekk har dårligere egenskaper enn nyere dekk, det gjelder spesielt på våt veibane. Bremselengde og grep på vått underlag blir betydelig dårligere når mønsteret reduseres, legger han til.
– På våren er man gjerne litt «rusten» etter en lang vinter uten kjøring. Du blir ikke en bedre fører med slitte dekk på sykkelen, og dersom du kjører en del på vått underlag, så anbefaler jeg å starte sesongen med nye dekk, dersom du er i tvil.
– Faghandleren hos NMCF har kompetansen til å fortelle deg om det er på tide å bytte dekk, eller om dekkene trygt kan kjøres med denne sesongen, sier Thomas Thøgersen.

Levetid
Levetid på MC-dekk er alltid et tema. Thøgersen understreker at alder ikke nødvendigvis er den eneste faktoren som avgjør «best før-datoen» på dine dekk:
– Dekk som har vært lagret riktig – det vil si mørkt, tørt og kjølig – har lengre levetid enn et like gammelt dekk som har vært i bruk under kjøring. Aldringsprosessen starter for alvor når dekkene tas i bruk, sier han.
– Det kan altså være vesentlig forskjell på tre år gamle dekk som har vært lagret riktig, og dekk som er kjørt med i fem år. Også her vil din nærmeste faghandler hjelpe deg med å gjøre en vurdering av dine dekk, sier Thomas Thøgersen.

Riktig lagring er helt avgjørende for at kundene får gode dekk på sin motorsykkel. Du kan alltid være trygg på at NMCFs faghandlere har dekk som er lagret riktig eller ikke er gått ut på dato.
– Dekk er satsningsområde hos våre forhandlere og alle forhandler skal til enhver tid ha gode alternativer til din MC-modell, sier Olaf Olstad i NMCF.

Kan få konsekvenser
Olstad anbefaler også å ta turen innom faghandleren 25. april:
– MC-dekk er et fag som bransjen tar på fullt alvor. Å bytte dekk på bil og MC er to forskjellige ting. Motorsykkelkjøring er en betydelig mer følsom aktivitet enn bilkjøring og det er helt avgjørende at forhandleren både hjelper deg med å velge riktig dekk som passer perfekt til MC og at arbeidet med å bytte dekk blir utført på en fagmessig korrekt måte. Det krever rett og slett en egen kompetanse for av og påmontering av MC-hjul. En feilmontering kan få dramatiske konsekvenser, dersom komponentene ikke blir montert i henhold til produsentenes retningslinjer, sier Olstad.

25. april er det altså dekkdag hos NMCFs forhandlere over hele landet. Her er gode tips om MC-dekk.

5 gode dekktips i forbindelse med MC-sesongstarten:
1.       Ta en visuell sjekk av dekkene, det bør du gjøre hver gang du skal ut og kjøre. Se om det er kommet noen stifter eller annet som skader dekket. Denne sjekken er en god og billig forsikring.
2.       Sjekk dekktrykket. Riktig dekktrykk finner du enten bak på svingarmen/ved kjedekassen, eller på websiden til produsentene. Bruk gjerne en egen dekktrykkmåler som måler nøyaktig.
3.       Sjekk mønsterdybden. Minstekravet er 1,6 millimeter. Men vurder om du skal bytte før dette, spesielt dersom du kjører en del på vått underlag.
4.       Se om dekket er slitt normalt om ikke har for eksempel «trappeslitasje». Spør NMCF-forhandleren om råd dersom du er usikker.
5.       Dekk alderes langsomt, og eldre dekk kan bli harde og miste egenskapene. Spør din NMCF-forhandler om råd dersom du er usikker på tilstanden på dine dekk.

En autorisert faghandler i NMCF sjekker alltid dette ved dekkbytte:
·         Hjullager
·         Bremser
·         Foringer
·         Lufttrykk
·         Kjede (justeres ved behov)
·         Drev
·         Bakdemper (sjekkes for eventuell lekkasje)
·         Styrelager

I tillegg får du garantert de dekkene som er optimale for din MC når du handler dekk hos NMCF-forhandleren. Det innebærer blant annet at det alltid monteres familiære dekk foran og bak, for å opprettholde kjøreegenskapene. Og NMCF-forhandlerne bruker aldri såkalte OM-dekk. OM-dekk er dekkene som er montert på en ny motorsykkel fra fabrikken. Disse har som regel tynnere gummi og har kortere levetid.

– De ulike dekkprodusentene har ulike typer dekk, og levetiden kan variere mellom dekk fra samme produsent. Dette er viktig å være klar over når man bytter dekk på MC. Derfor har vi en fast regel om at NMCF-forhandlerne ikke har lagerført OM-dekk, men kun dekk med lengere levetid, sier Olstad.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Faghandlerne i NMCF kickstarter MC-sesongen 11. april

Faghandlerne i NMCF kickstarter MC-sesongen 11. april

Gode tilbud, sikkerhetskampanjer og gratis kontroll av dekk og batteri er blant ingrediensene når faghandlerne i NMCF inviterer til markering av sesongstart på MC 11. april.Det er en tradisjon at NMCF-forhandlerne markerer sesongstart i midten av april. 11. april er...

NMCF følger bilbransjen og melder

NMCF følger bilbransjen og melder

Finn.no inn til Konkurransetilsynet Norsk MC-forhandlerforening (NMCF) stiller seg bak Norsk Bilbransjeforbund (NBF) som har meldt Finn.no inn til Konkurransetilsynet, etter en uforståelig stor prisøkning på annonseringen fra 1. januar 2024. - MC-forhandlerforeningen...

Cross Centeret Snellingen medlem nr.: 40!!!

Cross Centeret Snellingen medlem nr.: 40!!!

- Betryggende for både oss som forhandler og kundene å ha en profesjonell aktør i ryggenCross Centeret Snellingen AS blir medlem nummer 40 når de nå melder seg inn i Norsk MC-Forhandler Forening. Daglig leder Jørn Snellingen forteller at NMCFs arbeid med økt...

MC-sikkerhetskampanje i MC-butikkene

MC-sikkerhetskampanje i MC-butikkene

NMCFs faghandlere fronter felles sikkerhetsbudskap for MC-bransjen. NMCFs faghandlere ruller i disse dager i gang en sikkerhetskampanje i butikkene over hele landet. Kampanjen ble lansert da Statens vegvesen besøkte medlemsmøtet nylig. NMCF er en av flere...