Lett MC igjen tema da NMCF deltok i paneldebatt

Lett MC igjen tema da NMCF deltok i paneldebatt

Aldersgrense for lett motorsykkel ble tema da Trygg Trafikk inviterte til debatt denne uken, under den årlige trafikksikkerhetskonferansen. NMCF deltok i panelet og mener flere aktuelle tiltak bør utprøves før eventuell heving av aldersgrensen.

Trygg Trafikk arrangerte denne uken konferanse med fokus på ubeskyttede trafikanter. Politiet, Statens vegvesen, NMCU, NMCF og forskere deltok i debatten på scenen. I salen var også representanter for veimyndighetene og øvrige organisasjoner.

NMCFs Olaf Olstad var sammen med Lars-Inge Haslie (Statens vegvesen), Arild Lind (NMCU), Tore Johannessen (Norges Trafikkskoleforbund) og Bård Morten Johansen (Trygg Trafikk) deltakerne i paneldebatten om MC-sikkerhet.

Bekymringen for ulykkene blant de yngste motorsyklistene ble igjen tema. Statistikkene de siste årene viser at denne gruppen er spesielt utsatt. Ulike tiltak er foreslått, og det mest inngripende er å heve aldersgrensen fra 16 til 18 år for lett MC-klassen.

Høyt prioritert i NMCF
– NMCF deler bekymringen med for mange ulykker og ingen er fornøyde før vi har null hardt skadde eller drepte på to hjul i Norge. Derfor er sikkerhetsarbeidet for denne målgruppen høyt prioritert hos forhandlere over hele landet i 2025, sier Olaf Olstad i NMCF.

NMCF mener imidlertid å heve aldergrensen er et for inngripende tiltak, all den tid lett MC løser transportbehov for mange tusen ungdommer rundt om i landet. Olstad forteller at NMCF har tro på en samlet innsats, med konkrete tiltak fra mange aktører, som involverer både brukerorganisasjoner, veimyndigheter og brukerne selv.
– NMCF gjennomfører i år ekstra mange sikkerhetstiltak, hvor 16-åringene er prioritert målgruppe. NMCF mener at dersom hele bransjen og myndighetene sammen gjennomfører flere målrettede tiltak, så vil antall ulykker reduseres, sier Olstad.
– Vi i bransjen bidrar på de områdene vi kan, så kan myndighetene bidra på sine områder, blant annet vedlikehold av veinettet. Det vil gi resultater.

NMCF mener at å heve aldersgrensen er et for dramatisk tiltak som vil redusere ungdommens mobilitet i distriktene.
– Vi mener det bør være rom for å se på konkrete tiltak for å redusere ulykkene – uten å heve aldersgrensen. Dessuten er det mange transportformer som bør vurderes å forby 16-åringene dersom lett MC er for farlig. Ulykker med både elsykkel og elektrisk sparkesykkel var sentralt tema under konferansen. Det ble dokumentert overraskende mange hodeskader for denne gruppen.
– Det er mange alvorlige ulykker med elsykler og elsparkesykler hvert år, og her snakker vi om ungdommer som fra lav alder kjører i trafikken i relativt høye hastigheter, uten noen form for trafikal utdanning og med et absolutt minimum av sikkerhetsutstyr. I tillegg kan man spørre seg om hvor god kontroll myndighetene har med tanke på trimming av disse, når man opplever å bli forbikjørt i over 30 km/t i tett trafikk, sier Olstad.

Applauderer de som kommer seg ut
– Inaktivitet er et økende problem i befolkningen. Mange unge tilbringer det meste av dagen på skolebenken eller foran en skjerm og myndighetene bruker betydelige ressurser på å få disse opp fra gamingstolen og ut i frisk luft. Myndighetenes varsko om utviklingen innen mental helse blant de unge er godt kjent. Da er det et paradoks at ungdom som har funnet sin store hobby, med for eksempel moped, lett MC eller ATV, opplever at de samme myndighetene vil redusere deres muligheter til transport og ikke minst fysisk sosialt samvær. Vi bør applaudere alle under 18 år som kommer seg ut i dag og møter vennene fysisk.

NMCF understreker at det må arbeides hardt og målrettet for å få ned antall ulykker på to hjul. Og de yngste er spesiell målgruppe. NMCF har derfor satt opp tre satsningsområder de mener MC-bransjen og myndighetene sammen må prioritere.
– Vi mener det må gjennomføres konkrete tiltak som kan redusere sikkerheten, før man innfører heving av aldersgrensen. Hvis vi lykkes med disse områdene vil ulykkene reduseres.

Dette er de tre punktene NMCF mener må prioriteres:
1.      Teknisk tilstand på kjøretøyet
Større fokus på teknisk tilstand på motorsykkelen. NMCF ser at lett MC ikke er like godt vedlikeholdt som tung MC. Her er det et potensial i å sikre mer trafikksikre kjøretøy på veiene.
2.     Personlig sikkerhetsutstyr
Også her rapporterer våre faghandlere om til dels stor forskjell mellom lett og tung MC. Utover den påbudte hjelmen brukes det svært lite sikkerhetsutstyr. Ungdommen må oppfordres til å bruke ryggskinne, sikre kjøredresser, støvler og hansker som øker sikkerheten.
3.      Kjøreadferd og holdninger
Bransjen og myndighetene må gå sammen om å nå frem med viktige trafikksikkerhetsbudskap til både ungdommene og foreldrene. Ungdommen må få høre at uvettig bruk av motorsykkelen og dårlige valg øker risikoen. 16-åringen som holder seg til lover og regler, og kjører smart, har svært lav risiko. Vi vil at flere skal ta dette valget. Vi vet og at foreldrene kan påvirke ungdommen. Foreldrene er derfor også målgruppe for sikkerhetsbudskap.

– Dersom vi forbyr de unge å kjøre lett MC vil de fleste finne andre løsninger, som kan være vel så farlig. Å heve aldersgrensen fra 16 til 18 år er en litt for enkel løsning og gir ingen garanti for at denne aldersgruppen forsvinner fra ulykkesbildet. Vi snakker om mange tusen norske ungdommer som uansett vil ha et mobilitetsbehov rundt om i landet. Dersom myndighetene mener 16-åringene ikke er gamle nok til å kjøre lett MC, så er det i så måte veldig mange andre ting som bør forbys samtidig, sier han.

Gode tips ved kjøp av Adventure-MC

Mange drømmer om å kjøre Adventure-motorsykkel. Vi har fått NMCF-forhandler Per Harald Øyhus til å gi en innføring i klassen og gi sine beste tips til nye motorsyklister.

– Skaff deg erfaring og gode kjøreopplevelser på de mindre modellene først, lyder hans råd. 

Adventure-klassen selger mer enn noen andre klasser i Norge. Mer enn hver tredje nye motorsykkel som selges hos NMCF-forhandlerne er en adventure-sykkel. Trenden startet for snart 20 år siden og i dag er en betydelig andel av syklene som ruller på norske veier en Adventure.
Adventure-modellene har lang fjæringsvei, byr på mye komfort og kan ofte brukes på både asfalt og grus. På grunn av den gode komforten velger mange disse syklene også for de lange turene. Du sitter høyt og komfortabelt på en Adventure. 

Populært
Per Harald Øyhus ved GMS Gjøvik Motorservice bekrefter trenden. Hos han selges det både mindre og store «eventyrere».
– Adventure-segmentet har vært populært blant våre kunder i mange år og det er fortsatt en økende trend. Noen ønsker de store modellene på over 1000 kubikk, andre vil ha de litt mindre syklene. Utvalget er stort og dette er sykler som byr på stor bredde i kjøringen, forteller Øyhus. 

Skaff erfaring
NMCF-forhandler Per Harald Øyhus anbefaler ferske motorsyklister å starte med de litt mindre adventure-syklene. Hans råd til nybegynneren er å skaffe seg erfaring og så eventuelt prøve de større modellene senere. Og han har en god begrunnelse for sitt råd:
– En mindre modell er som regel mer smidig og mer lettkjørt. Det vil gi større trygghet for en som ikke har kjørt så mye motorsykkel. Så kan du ha den en periode og bytte til en større sykkel når du har kjøreteknikken og erfaringen. Da blir det både enklere og mer moro å kjøre en slik sykkel, sier han. 

Velg gjerne traction control
– Velg gjerne noen av de moderne tekniske hjelpemidler på din første MC. Alle har ABS, men velg gjerne traction control dersom det er et alternativ. Disse systemene gjør deg til en bedre motorsyklist, og de hjelper deg om du kommer i vanskelige situasjoner. 

– Det finnes Adventure-modeller fra 300 kubikk og oppover, og de aller fleste MC-produsentene leverer slike sykler i dag. Utvalget er veldig stort, med masse flotte sykler å velge mellom. Hjulstørrelsen varierer ettersom hvor grusorientert de er. Noen har lagt mer vekt på gruskjøring enn andre. Du kan kjøre de aller fleste adventure-modellene både på asfalt og grus. NMCF-forhandleren hjelper deg med å finne modellen som passer ditt bruk. Tenk derfor gjennom hvor du ønsker å bruke din MC. 

– Du må dessuten sørge for at du føler seg komfortabel på sykkelen. Komforten varierer mye mellom de ulike modellene, og vi har alle ulike kroppsfasonger. Prøvesitt og prøvekjør ulike alternativer. NMCF-forhandlerne har ofte demo-modeller du kan prøve. Det er den smarteste måten å sikre deg erfaring på, dersom du ikke har kjørt så mye MC tidligere. Da får du kanskje noen aha-opplevelser. 

– Hos NMCF-forhandleren finner du godt utvalg av motorsykler. Her får du gode råd fra selgere med mye erfaring og kunnskap som veileder deg når du skal kjøpe din første motorsykkel, sier Per Harald Øyhus.

3 tips ved kjøp av din første Adventure-MC:

  1. Besøk en NMCF-forhandler som har utvalget. Der kan du både prøvesitte og prøvekjøre, slik at du finner modellen som passer deg best. NMCF-forhandleren har bred kunnskap og hjelper deg med å finne modellen som passer dine behov. 
  1. Skaff deg erfaring på de mindre modellene dersom du ikke har kjørt så mye motorsykkel tidligere. Når du har kjørt en periode med denne, kan du vurdere om du skal bytte til en større modell. Da får du gode kjøreopplevelser fra første sekund. 
  1. Velg gjerne hjelpesystemer dersom det er et alternativ. Hjelpesystemene gjør deg til en sikrere motorsyklist. Traction control er et system du bør vurdere. Det kan være svært nyttig, spesielt på våt asfalt og på grus. 

Per Haralds 3 generelle tips til den ferske motorsyklisten: 

  1. Kjør alltid med sikkerhetsutstyr
    Du må ha skikkelig sikkerhetsutstyr når du skal ut og kjøre motorsykkel. Bruk gjerne litt mer penger enn litt mindre penger på MC-utstyr. Da får du utstyr med god kvalitet. Det viktigste produktet du har på deg er hjelmen. Ikke spar på budsjettet når du skal kjøpe hjelm. 
  1. Kos deg på tur!
    Ikke glem å kose deg på tur. Slapp av på sykkelen, ta livet med ro og nyt turen. Det er ikke om å gjøre å komme fort frem dit du skal. 
  1. MC-teknikk er enkelt
    Kjøreteknikk på MC kan føles avansert for mange, men det er egentlig ganske enkelt. Husk at gassen bestemmer hvor fort eller hvor sakte deg skal gå. Hvis du synes situasjonen blir litt ubehagelig, så bare slipp opp på gassen. Da blir turen kjempefin, og du slipper å komme i situasjoner du ikke vil komme i.
Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk

Skepsis til å heve aldersgrensen for 125-kubikk

Myndighetene vurderer å heve aldersgrensen for kjøring av lett motorsykkel. Den norske MC-forhandlerforeningen mener spesielt tre konkrete tiltak er en mer konstruktiv vei å gå enn å heve aldergrensen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttalte nettopp at han er...

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

Det nærmer seg «vinterdvale» for MC’n!

NMCF-forhandleren tar vinterlagringen og sørger for god pleie og omsorg for din MC! Når du leverer motorsykkelen inn til vinterlagring hos en NMCF-forhandler er du trygg på at den er i de beste hender. Faghandleren i NMCF tilbyr vask, vedlikehold av batteri, service,...

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

Eventuelle endringer må være kunnskapsbasert

og hele MC-bransjen må bidra i sikkerhetsarbeidet Myndigheter, bransjen og organisasjonene var samlet under Arendalsuka tidligere denne uken for å snakke MC-sikkerhet og aktuelle tiltak for å redusere antall ulykker.  (Foto: Morten Broks/NMCF)...